
Jag har svårt att ge ett bättre begagnat råd än att köpa en 10 år gammal Volvo. Jag skulle inte råda någon att köpa en ny Volvo. En VW Passat som är en likvärdig bil är förmodligen ett mycket bättre köp. Men som begagnatköp i lagomlandet Sverige! Alla verkstäder kan ta hand om bilen. Slit delar finns på Biltema. Priserna är överkomliga. Du får betala ungefär lika mycket för en 10 år gammal Golf. På blocket hittar jag en mörkblå S70 med 19000 mil på mätaren och en ägare för 39,500:- Den stora tunga värdeförlusten har någon annan tagit. Och bilen kommer att rulla i många år till.
Jag har precis haft min bil (Huyndai) på service för 2000 kronor. Det enda jag kan se på räkningen att de har gjort är att byta olja. Jag har använt samma Mekonomen verkstad tidigare, jag litar på dem, och de har säkert gjort mer än bara bytt olja men säker kan jag inte vara.
Till Volvo S70/V70 finns Heynes reparations och service manual på svenska. Det innebär att man kan göra en hel del mindre service själv och spara pengar.
Personligen struntar jag i status (kör Hyundai Getz), men du skulle bli förvånad om du visste hur mycket energi Svensson lägger på att oroa sig för vad grannarna skall tänka och på att överglänsa desamma. Volvo S70/V70 är i alla fall helt ok som statusobjekt. En Volvo V70 är den vanligaste bilen bland Sveriges börs VD’ar. Bilen har varken zigenar- eller blattestämpel. I slips, kostym och en mörkblå volvo 70 ser du snarare ut som 150, 000 än vad du betalat.
Såväl Teknikens värld som Vi bilägare gör tummen upp för bilen som begagnat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar